back

Blogs

Terra's gezondheidsblog: beter zien zonder bril

sungazing 2

door: Terra de Graaf

Dit keer mijn ervaring met “Beter Zien Zonder Bril”. Als klein kind droeg ik een bril, zoals de meeste van mij broers en zusjes(7). Mijn moeder droeg een bril, en nee, mijn vader dus niet.
lees meer...
Ik denk dat ik 21 was, het was voor mij een leeftijd vol veranderingen, toen ik besloot mijn bril voortaan niet meer op te zetten. Ik vond dat ik wel voldoende zag zonder bril. En dit was ook zo! Een aantal jaren later kwam ik het boek tegen “beter Zonder Bril” en heb ik dit gekocht. Het is gebaseerd op de ideeën van W.H.Bates, en nog altijd te koop, geschreven door J. Barnes. Hij beschrijft in zijn boek dat hij van zijn bril afgekomen was, terwijl hij toch een brilsterkte van -17 had gehad(!) , door de oefeningen te doen die hij beschreef in zijnboek. Een tijd lang heb ik de oefening trouw gedaan, en ze hebben mij zeker ondersteund. De oefeningen hebben de laatste jaren wel een op een laag pitje gestaan, het boek had ik uitgeleend, en tot heden dag nog niet terug ontvangen. Een paar oefeningen zijn me altijd bij gebleven, waaronder “palmeren”, je handpalmen luchtig op je ogen leggen, en zo een aantal minuten blijven zitten of liggen, en het koud water spetteren tegen je ogen is ook erg verfrissend.
Een tijdje geleden heb ik ze weer opgepakt, en merk dat ik het prettig vindt, mijn ogen te verwennen, te ontspannen en te koesteren.
Ik ga de 6 oefeningen hierbij toevoegen, zodat ook jij er mee aan de slag kunt, als je je ogen wilt verbeteren. De aanhouder wint, en dat geldt ook voor het verbeteren van je ogen, en het weer helder kunnen kijken met een minder sterke bril of wie weet zonder.
Ik ben bijna 60, en er ligt alleen nog maar een bril in de auto voor het rijden in het donker ,ik gebruik hem spaarzaam. Wel moet ik af en toe een vergrootglas pakken, daar ze tegenwoordig zulke pieterpeuter kleine lettertjes kunnen gebruiken, die zelfs iemand met een grote bril op niet kan lezen….

 

OEFENINGEN VOOR ‘BETER ZIEN ZONDER BRIL’

  1. 1 TOT 3 KEER 10 MIN. PER DAG PALMEREN
  2. ZWAAIEN: voeten 30 cm van elkaar, handen losjes langs de zij, zwaai als een slinger van de klok langzaam heen en weer. Til de hiel van de grond, de rest blijft staan. Ontspannen voor het raam, na 1 minuut sluit je je ogen, zwaai door, en stel je de beweging van het raam in tegengestelde richting zo duidelijk mogelijk voor. Minuut open, minuut dicht.
    Doel: zeer weldadige invloed op de ogen, en het zenuwstelsel, en is een goede oefening om spanning in de ogen op te heffen.
  3. KNIPPEREN met je ogen: Iedere tien seconden, ongeacht waar je mee bezig bent, en vooral tijdens het lezen.
    Doel: Spanning verbeteren, je kan meer lezen en je wordt niet meer zo moe.
  4. ZONNESCHIJN: zachtjes heen en weer bewegen, je ogen gericht naar de Zon.
  5. KOUD WATER: in de handpalm water tot 5 cm. Van de gesloten ogen, spat dan het koude water krachtig, maar niet te hard tegen de ogen. Herhaal dit 20x, droog af, en wrijf de ogen1 minuut flink met een handdoek.
    Doel: versterken en verfrissen.
  6. Euphrasia Extract: 5 druppels in oogbadje met warm water. Water koken en afkoelen.
    Met wattenschijfje deppen

Je mag te allen tijde deze adviezen doorgeven, aan iedereen die BETER WIL GAAN ZIEN ZONDER BRIL.

Het gaat je goed in je gezondheid,

Hartegroet Terra

~~~~~

Sungazing.

sungazing 2

door: Terra de Graaf

In onze 1e nieuwsbrief schreef ik over koud douchen. Hier een vervolg hierop.
Het gaat goed met mij en met het koud douchen. Door onze reis in Nieuw Zeeland, de vele campings waar we verbleven, en de zomer, werd het steeds gemakkelijker om koud te douchen, en ervaarde ik de tintelingen en de goede doorbloeding die ik altijd na het douchen krijg als verrijkend voor mijn gezondheid.
lees meer...
Een bijkomstigheid was ook dat geen enkel koud meer mij tegen hield om er in te duiken. Thuis in Nederland is het zo, dat ik bij koud weer begin met een lauwwarme douche en langzaam naar kouder ga. Ik spoel me meestal na met koud water. Wissel douches zijn ook prettig.

SUNGAZING (zonnestaren)
Deze keer wil ik mijn ervaringen die ik op deed met “ in de zon kijken” met jullie delen.
Mijn partner en ik hebben 25 jaar lang een zorgboerderij gehad op het platteland in Drenthe, waar we een goede gelegenheid hadden om vanaf onze plek in de zon te kijken. We stapten uit ons bed , liepen naar buiten en kijken maar.

We hebben dit een jaar vol gehouden. Nederland kent relatief aardig wat dagen waarop je in de zon kunt kijken, echter natuurlijk niet elke dag.
Op internet had ik gelezen dat Sungazen een oeroude techniek is, die 5000 jaar geleden al werd toegepast bij de oude culturen, de natuurvolkeren en in vele oude religies. Het zou je een langer, gezonder en gelukkiger leven bezorgen. En wie wil dat niet! Dus wij gingen er mee aan de gang. Doordat we het samen deden hebben we het lang vol gehouden. Soms stonden we in de zomer al om 5 uur op. Het is namelijk zo, dat je er alleen een uur NADAT de zon is opgekomen in mag kijken of een uur VOOR de zon ondergaat.Meestal kozen we ervoor ‘s avonds te kijken, daar dat praktischer is. Echter het had ook wel wat om ‘s morgens lekker vroeg op te staan. Daarnaast is het belangrijk dat je het opbouwt! Wij zijn begonnen met een minuut per dag, en dan elke dag een minuut erbij.Als je dit volhoudt tot drie kwartier, is je systeem er zo aan gewend dat je het daarna kunt blijven doen. Omdat je niet elke dag kunt kijken, duurt het wat langer dan 45 dagen (ook bij ons) voor je zover bent. Het zonlicht verspreidt zich in het lichaam via de zenuw- en energiebanen. Het lichaam wordt geënergetiseerd waardoor er een intelligent regeneratieproces (herstellen van beschadigde lichaamscellen) in gang wordt gezet. Daarnaast wordt het lichaam opgeladen, te vergelijken met een oplaadbare batterij.

Wat heeft het mij gebracht?
In het begin kreeg ik er wel eens hoofdpijn van , dan laste ik een rustdag in. Dit ging na een poosje vanzelf over. Verder merkte ik dat mijn ogen weer vooruit gingen. Ik heb in mijn leven als jong meisje een aantal jaren een bril gedragen, die ik af liet toen ik 20 jaar was. Toen ben ik oefeningen gaan doen, “beter zien zonder bril” en dit heeft goed gewerkt (wellicht een volgend artikel..). Ook het in de zon kijken leidde weer tot verbetering. Het bracht mij meer energie, het gaf me een blij gevoel en ik werd me veel bewuster van wat zonlicht met me deed. Bovendien kan ik nu te allen tijde in de zon gaan kijken, als het maar een uur na zonsopkomst of een uur voor zonsondergang gebeurt: mijn systeem zal het herkennen. Ik ben nu echter de meeste tijd in het bos en moet een eind lopen om het te kunnen doen. Toch maar opletten bij het gaan aankopen van grond voor ons eco-dorp dat we er gemakkelijk kunnen ZONKIJKEN!
Nog een laatste tip. Ron van Dijen heeft er een dik boek over geschreven met als titel “Sungazing” en op internet is er natuurlijk nog veel meer informatie over te vinden.

Met een Hartegroet van mij,
Terra

~~~~~

Koud douchen

Koud douchen

door: Terra de Graaf

In deze nieuwsbrief een eerste aanzet maken met een onderwerp waar ik NU in het dagelijks leven mee bezig ben, en een toelichting geven waarom. Wie weet komen er nog meer items in een volgende nieuwsbrief.
lees meer...

Koud douchen

Wat de oude Grieken al wisten – en wij weer vergeten zijn!

Tot aan de 18e eeuw douchten we koud. Toen werd het warmwatersysteem uitgevonden, en sindsdien zijn we compleet vergeten wat de wonderlijke voordelen zijn van het koud douchen, ons brein vertroebeld door het comfort van die lichaamstemperatuur warme douches.

 

Wat zijn die voordelen?

Het vergroot je mentale kracht, het verbetert je haar en je huid, je bloedcirculatie verbetert, je immuunsysteem versterkt zich, je valt af(versnelt je stofwisseling), je kan een bijna euforisch positief gevoel krijgen, het verhoogt je hormoonproductie, kan je depressies verlichten, je energie niveau door de hele dag heen verhogen, vermindert stress en/of maakt het draagbaarder, vermindert (chronische) pijn, versterkt je autonome zenuwstelsel, verbetert je slaap, en bovendien ontgift het je lijf!

Dit sprak mij aan, en sinds twee weken ben ik er mee begonnen. Ik nam al geregeld wisseldouches, echter dit is toch wel wat anders. Ik begon met een koude straal, echter nog niet ijskoud, te bewegen van mijn voeten, enkels, handen en polsen (zij sturen dan al een stroom naar je hersenpan), en dan via mijn ledematen steeds verder tot mijn romp, en jaaaaa dan ook mijn hoofd. Nu was dat voor mij niet zo lastig, daar er echt hete dagen waren de afgelopen weken, en ik dan al vanzelf mijn hoofd afkoel onder de koude kraan. Daarnaast is ADEMEN essentieel, dat vind ik nog moeilijk, elke dag vorder ik daar in. Ik heb de neiging om oppervlakkig te gaan ademen, dus wat dieper en langzamer ademen is oefenen. Ik maak vorderingen.

Ook de tijd speelt mee, in het begin hield ik het een minuut vol, nu zit ik toch al gauw op de vijf minuten. Helemaal goed is 10 minuten, daarmee zou je jezelf dat uurtje spinnen op de sportschool kunnen besparen…. Ook een tip om het op te bouwen is met een warme douche beginnen, 35 graden(niet stomend heet in elk geval) , en na verloop van tijd draai je de warme kraan steeds verder dicht, ook dit heb ik uitgeprobeerd en voelt prettig aan.

7 bewezen voordelen

Als slot geef ik je nog 7 bewezen voordelen van koud douchen mee. En in de volgende nieuwsbrief hoop ik met je te delen, of ik het heb vol gehouden, en of ik de voordelen kan ervaren, daarvoor doe ik het nu nog te kort. Ik kan al wel zeggen dat ik er erg van opknap, en na het douchen me als herboren voel.

  1. Zwemmers in koud water hebben een aanzienlijk kleinere kans op ziekten én zijn veel beter bestand tegen stress
  2. Rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes vermeerderen, direct na een korte blootstelling aan koud water.
  3. Koud water vormt een natuurlijke trigger voor de hypothalamus in je brein, waar bepaalde hormonen vrijkomen die je energie boost, en je verhoogde snelheid en kracht geven. Je krijgt nl een adrenaline-rush. Met 3 minuten koud douchen kan zelfs het chronische vermoeidheidssyndroom tijdelijk tegen gegaan worden.
  4. Een bibberende koude douche van 10 minuten heeft hetzelfde effect als een fiets workout van 1 uur.
  5. Blootstelling aan kou bevordert de aanmaak van “bruin vetweefsel” het “goede” vet dat energie snel verbrandt en helpt ons warm te houden.
  6. Het beter voor je huid en haar. En dat heeft niets te maken met poriën die open en dicht gaan. Het probleem zou zijn dat warm water natuurlijk oliën op je huid en haar wegspoelt.
  7. Als laatst noem ik nog Wim Hofman, ik heb enkele filmpjes van hem bekeken. Hij is resistenter tegen ziektes, heeft meer energie en kracht, en is enorm bestand tegen stress. Hij heeft meegewerkt aan veel wetenschappelijke onderzoeken.

Het was mij een genoegen dit met jullie te delen, wordt vervolgd met meerder ervaringen, en er zijn nog een heleboel meer items te delen. Ik verheug me er vooral op om het straks in ons dorp het samen te mogen gaan doen, en ervaringen erover uit te wisselen.

Terra de Graaf

~~~~~





Agenda
januari
12
Open Middag!
De open middag is bedoeld voor nieuwe mensen die geïnteresseerd zijn zich aan te sluiten bij ons project, wil je dit onderzoeken voor jezelf kom dan naar de open middag.

Doe met ons mee!
als werkgroeplid
als aspirantbewoner
als donateur
als investeerder
als expert
als student
Lees hier meer


doneer
hands
 
 
 
of geef een bedrag op
 



Contact
Mail ons

Bel ons
06-14219722


Plant
Anti Spam

Ecodorp Noordeland

een andere manier van leven, werken en samenzijn

Ecodorp Noordeland realiseert momenteel de start van een ecodorp in een prachtig natuurgebied in het noordoosten van Nederland. Centraal staan duurzaamheid, veerkracht, samenvoorzienendheid, verbinding en hier-en-nu zijn.

We gaan een inspirerende woonvorm creëren voor op termijn 50-100 personen, met ecologische duurzame huizen en woonunits, diverse collectieve voorzieningen waaronder een dorpshuis, ateliers, bedrijfs- en kantoorruimten voor (lokale) economische bedrijvigheid, tuinen, zwemvijver en een voedselbos. Zo willen we een bijdrage leveren aan manieren van wonen en werken die meer in harmonie zijn met de natuurlijke omgeving en onze diepere menselijke behoeften en die houdbaar zijn voor de toekomst.

We zijn 2 jaar aan het onderhandelen geweest over een locatie in de gemeente Vlagtwedde. Met veel medewerking van de huidige grondeigenaren, de gemeente, provincie en het Rijk is er gewerkt aan een haalbaarheidsonderzoek dat onlangs is afgerond. Binnen zeer afzienbare termijn wordt het besluit tot aankoop genomen.

Ecodorp Noordeland is verbonden met verschillende internationale netwerken zoals de Permacultuurbeweging en Global Ecovillage Network. We denken dat de oplossingen die elders hun waarde hebben bewezen relevant zijn voor ons en we dragen zelf ook bij aan een open overdracht van kennis.

Binnen ons initiatief is er ruimte voor mensen die zich willen aansluiten. Ook mensen die ons willen ondersteunen met specifieke deskundigheid zijn van harte welkom.